Förebygg gamingskador

Trots att du sitter framför datorn och spelar kan du faktiskt få skador och problem. Om du är en seriös gamare är det smart att förebygga skador. Du vill inte få ont i handleden, fingrarna eller ryggen. Det kommer att påverka ditt spelande mer än du tror.

Du älskar att spela. Det är ditt stora intresse och du vill bli riktigt duktig. Då är det smart att förebygga vanliga gamingskador: handledsproblem, ont i kroppen och eventuell övervikt. Satsa på att vara en riktigt fit spelare, både vältränad i verkligheten och i spelet. Ett tips är att skaffa handledsskydd, särskilt om du redan börjar känna lite slitningar handleden eller händerna. Ge handleden ett bra stöd, så kommer du både hålla längre och spela bättre. Det finns handledsskydd som är riktigt snygga. Gå in på Rehabgrossisten och köp ett stöd för handleden som fungerar just för dig.

Handledsskydd

Händerna och handlederna är särskilt utsatta som gamer. Dina händer och fingrar är dina verktyg, de viktigaste musklerna att träna upp. Förebygg skador och se till att använda stöd för handleden så fort du känner av värk eller slitningar. Då slipper du att skadan förvärras och att du eventuellt inte kan spela alls. Förutom att du också kommer få problem i ditt vardagsliv om du har ont i lederna.

Förebygg spelskador

Ett stillasittande liv är faktiskt farligt. Förutom att ta hand om dina handleder och händer bör du spela i en skön ergonomisk datastol. Eftersom du sitter under långa stunder är det viktigt att din rygg mår bra. Det är även lättare att spela i en riktig gamingstol än att sitta i en vanlig stol. Köp en lite bättre ergonomisk stol och se det som en framtida investering. Du kommer ju att använda den mycket under många år framöver.

Det är också viktigt att medvetet resa på sig. Ta pauser. Ställ dig upp. Se till att inte sitta på samma sätt hela tiden. Då förebygger du rygg- och nackproblem. Försöka att ändra ställning när du spelar. Det kan göra stor skillnad i långa loppet. Det är även skönt för hjärnan att få ta mikropauser. För maxad effekt ger du hjärnan en paus med lite träning en gång i timmen. Ögonen mår heller inte bra av intensivt spelande i flera timmar utan rast. Ett tips är att du reser på dig minst en gång i timmen. Gå fram till ett fönster och titta på något som är 20 meter bort under 20 sekunder. Du kommer bokstavligen känna hur ögonen slappnar av av det. Förebygg skador genom att:

• Handledsskydd
• Ta pauser
• Ställa dig upp regelbundet
• Ergonomisk gamingstol

I långa loppet är det även viktigt att hålla kroppen i bra skick. De bästa spelarna är inte överviktiga. Är du en seriös gamer vill du vara allert och kunna ta beslut på en mikrosekund. Det kräver en pigg hjärna i en pigg kropp. Träna regelbundet på gym eller så sätter du på dig löparskor och joggar. Det är även viktigt att du tänker på vad du äter. Snabba kolhydrater gör dig till en sämre spelare. Lär dig mer om kolhydrater för att äta rätt. Du bör nästan se dig själv som en idrottare. Då kommer du prestera bättre både när du spelar och i vardagen på jobbet eller i skolan.

Scroll to Top